همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و قربانقلی بردی محمدوف، رئیس جمهور ترکمنستان پیشنهاد کردند دومین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در عشق آباد برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری نووستی،در بیانیه مشترکی که در پایان مذاکرات دو رییس جمهور روز21 اردیبهشت درعشق آباد صادر شد، طرفین بر تلاش مسکو و عشق آباد در راستای کمک های همه جانبه جهت تحکیم حسن همجواری و درک متقابل میان کشورهای حاشیه دریای خرر، توسعه برابری در همکاری های میان یکدیگر در روابط دوجانبه و چند جانبه و تعیین هر چه سریعتر موقعیت جدید حقوقی دریای خزر با در نظر گرفتن منافع همه طرفین ذیربط تاکید کردند.

در این بیانیه آمده است: طرفین برای برگزاری دومین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر اهمیت زیادی قائلند.

اولین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در ماه آپریل سال 2002 در عشق آباد برگزار شد. در آن اجلاس که به پیشنهاد "صفر مراد نیازوف" رییس جمهور فقید ترکمنستان برگزار شد مسائل منطقه ای و بین المللی، مسئله دریای خزر از جمله تنظیم جدید موقعیت حقوقی آن برای بررسی روسای جمهور ارائه شده بود.

از سوی دیگر روسای جمهوری روسیه و ترکمنستان در مراسم آغاز احداث ساختمان جدید مدرسه روسیه-ترکمنستان به نام "پوشکین" در عشق آباد شرکت کردند.

سران دو کشور کپسولی حامل پیام خویش را در محلی کار گذاشتند که بزودی ساختمان مدرسه احداث خواهد شد.

"ولادیمیر پوتین" رییس جمهور روسیه در این مراسم به ویژه تاکید کرد که احداث این مدرسه در سال زبان روسی آغاز می شود.

به گفته وی این نشان دهنده آنست که تا چه اندازه ملت دو کشور به معاشرت مستقیم و دانش زبان روسی که تاکنون در فضای بعد از فروپاشی زبان معاشرتی بین مردم می باشد نیاز دارند.

پوتین گفت: "دانش زبان روسی برای مردم ترکمنستان قبل از هر چیز برای جوانان امکانات و راه های جدیدی در زندگی و همچنین درک بهتری از روسیه معاصر را فراهم می کند."
وی از رییس جمهور ترکمنستان برای تلاش در احداث مدرسه قدردانی کرد.

"قربانقلی بردی محمدوف" رییس جمهور ترکمنستان به نوبه خویش تاکید کردکه احداث ساختمان جدید مدرسه مرحله جدیدی در روابط دو کشور است. 

کد خبر 21720

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز